English Version

تماس با دلنشين

 فيلمها عکسها اشعار بیوگرافی صفحه اصلي
 

 

 مبحث پنجم :طريقت و شريعت

طريقت و شريعت :

همانگونه كه تاكنون در مطالب مختلف اين كتاب متوجه شديد در مورد عرفان و خداشناسي و راههاي طي كردن اهداف عرفاني سليقه ها و روشهاي مختلفي وجود دارد كه متاسفانه در بيشتر موارد ميبينيم كه همين اختلاف سليقه هاي بجاي آنكه مكمل روشهاي مختلف باشد باعث انحراف بسياري از آنها ميشود و چه بسا كسانيكه در اين انحرافها راه را از چاه نمي شناسند و دچار گمراهي ميشوند. از جمله مسائلي كه هميشه بحث مورد اختلاف بسياري از مدعيان عرفان بوده است موضوع طريقت و شريعت است. بعضي طريقت و شريعت را از هم جدا مي دانند و معتقدند كه از طريق يكي از آنها ميتوان عرفان را طي كرد و برخي اعتقاد دارند كه طريقت و شريعت هر دو به هر م وابسته است و در واقع لازم و ملزوم يكديگرند. لذا بجاست كه براي روشن كردن اذهام عموم ابتدا اين دو واژه را تعريف كرده و سپس ارتباط يا عدم ارتباط آنها را ثابت كنم.

 

الف – طريقت :

منظور از طريقت راهها و روشهايي است كه توسط آنها كسي كه به سير و سلوك پرداخته به سوي معشوق حركت ميكنند اين راهها از ذكر گويي و حركتهاي مختلف عرفاني گرفته تا هر عمل خوب ديگري

كه عارف و سالك را به هدف نزديك كند در جهت رسيدن به مقصد است و طريقه هدايت به سوي معشوق .

 

ب – شريعت :

منظور از شريعت احكام و دستورات شرعي و ديني است كه توسط پيامبران و از جانب خدا براي بندگان خدا فرو فرستاده شده است كه به پنج قسمت عمده تقسيم ميشوند.

1-     احكام واجب : دستوراتي كه انجام آنها بر برندگان خدا بطور يكسان واجب است و بايد انجام پذيرد مانند نماز – روز – وضو و غيره.

2-     احكام مستحب : دستورايت كه بهتر است براي حركت به سوي خدا انجام پذيرد و ثواب دارد و انجام آنها موجب اجر الهي است مانند وضوي دائم – نمازهاي مستحبي وذكرهاي حق .

3-     احكام حرام : دستورايت كه انجام آنها موجب گناه و معصيت است و نبايد انجام پذيرد مانند زنا – خوردن مسكرات و غيره

4-     احكام مكروه : دستوراتي كه بهتر است انجام نشود و در حد توان نبايد آنها را انجام داد مانند خوردن گوشت بعضي از حيوانات نماز خواندن در حمام و غيره.

5-     احكام مباح : انجام يا عدم انجام آنها در اختيار انسان است مانند خوردن چيزهاي حلال حال تصميم با شماست.

به نظر شما آيا طريقت و شريعت يك هدف را دنبال نمي كنند آنچه كه شريعت دستور داده همان اعمالي است كه در واژه طريقت معنا ميشود و در واقع طريقت يعني انجام اعمالي كه شريعت دستور داده و شريعت يعني مشخص كردن اعمالي كه در طريقت انجام ميگيرد بنابراين كسي كه نمي تواند ادعا كند كه اعمال عرفاني را انجام ميدهد بدون آنكه ا زشريعت دستور بگيرند. پس دريافتيم كه واژه هاي طريقت و شريعت هر دو مكمل همديگرند و نبايد عرفا را تحت عناوين طريقتي و شريعتي از هم جدا كرد. عارف يا هر دو اينهاست و يا اصلا عارف نيست و فقط يك مدعي ساده است.

بازگشت به فهرست

 

 


استفاده از مطالب سايت با ذکر نام و آدرس سايت آزاد ميباشد
Design and programming by Ehsan khazeni.

Cold Heat Soldering Tool
Free Web Counter
Cold Heat Soldering Tool